Meditasjon

Veien inn til deg selv

Hvordan finne indre ro og stillhet? Hvordan motvirke stress, angst, kaos og tankespinn - der de samme tankene kverner om og om igjen.....

Høres dette kjent ut? 

Meditasjon er ofte omtalt som kongeveien til ditt indre. Et mektig verktøy som man kan støtte seg på og ty til. Men hvordan klare å sitte stille og finne en ro når det bare er kaos og mye "på utsiden" som krever oppmerksomhet? 

Meditasjon er å stilne sinnet. Meditasjon er å godta. Meditasjon er å se tankene fare forbi, men velge å være bakenfor og ikke la seg rive med. Meditasjon er din indre stillhet, forankring og ditt rom. Meditasjon er kontakten med underbevisstheten. 

Yogabird har meditasjonskurs, der vi formidler Audun Myskjas metode - forankret i Bob Moore og kroppsbevissthet. En til en eller i små grupper skaper vi trygge rom, der vi underviser i teknikker og verktøy som gjør deg i stand til å utforske ditt eget sinn og ditt eget indre. Hvem er du egentlig innenfor og bakenfor? Her finnes en ro, tilhørighet og forankring som vi alle har i oss. 
Varmt velkommen til oss. 

Namaste

IMG_5398.jpeg
 
Brain Sketch

Hjernebølger

Hvordan kan meditasjon påvirke hjernen din?

Det er alltid elektrisk aktivitet i hjernen, både når du er våken og når du sover, noe som kan måles med EEG (elektroencefalografi). Hjerneaktiviteten svinger med forskjellig hastighet, avhengig av hvilke aktiviteter som foregår i hjernen. Vi har fem vanlige typer hjernebølger: alfa-, beta-, gamma-, delta- og theta-bølger: 

Gamma (FLOW)
En gammabølge regnes som den raskeste hjernebølgen og er ofte den man forbinder med begrepet «flow» eller «superfokus». Den er ansvarlig for kognitiv funksjon, læring, minne og informasjonsbehandling. For mye av denne typen fører til angst og stress, og hvis de blir undertrykt kan de føre til oppmerksomhetssvikt, hyperaktivitet (ADHD), depresjon og lærevansker. Under optimale forhold hjelper gammabølger til med oppmerksomhet, fokus, sansebinding (lukt, syn og hørsel), bevissthet, mental prosessering og persepsjon.

Beta
Betabølger er høyfrekvente hjernebølger som ofte observeres i en våken tilstand. Fra du våkner om morgenen og begynner å ta inn inntrykk. De er involvert i bevisst tankevirksomhet og logisk tenkning. Å ha riktig mengde betabølger hjelper oss å fokusere. For mye av disse bølgene kan forårsake angst, manglende evne til å slappe av og stress, mens for lite kan føre til ADHD, dagdrømmer, depresjon og dårlig kognisjon. Under optimale forhold hjelper beta-bølger med bevisst fokus, minne og problemløsning.


Disse bølgene kan deles inn i tre spesifikke klassifikasjoner.

  • Lave beta-bølger (12 e 15 Hz): Assosieres hovedsakelig med stille, fokusert, introvert konsentrasjon.

  • Mellomklasse beta-bølger (15 e 20 Hz): Assosiert med økning i energi, angst og ytelse.

  • Høye beta-bølger (18 e 40 Hz): Assosiert med betydelig stress, angst, paranoia, høy energi og høy opphisselse
    (her vil du ikke befinne deg over lengre tid)


Alpha
Alphabølger har et frekvensområde mellom beta og theta. De hjelper oss med å roe oss ned når det er nødvendig og fremmer følelser av dyp avslapning. Alfabølger er fremtredende når man dagdrømmer, mangler evne til å fokusere eller er veldig avslappet. Hvis de blir undertrykt, kan det føre til angst, høyt stress og søvnløshet. Når de er optimale, fører det til en avslappet tilstand.

Theta
Dette frekvensområdet er involvert i dagdrømmer og søvn. ADHD, depresjon, hyperaktivitet, impulsivitet og uoppmerksomhet observeres når theta-bølger er fremtredende; hvis de er undertrykt, kan angst, dårlig følelsesmessig bevissthet og stress observeres. I en optimal tilstand hjelper theta med kreativitet, følelsesmessig forbindelse, intuisjon og avslapning. Theta-bølger har fordeler med å forbedre vår intuisjon og kreativitet og få oss til å føle oss mer i balanse. Theta er også involvert i kvalitetsbedring i søvn. Thetabølgene sies ofte også å være «døren til det underbevisste».

Delta
Deltabølger er de tregeste registrerte hjernebølgene hos mennesker. De finnes oftest hos spedbarn og små barn, og er forbundet med de dypeste nivåene av avslapning og god kvalitets søvn. Delta er fremtredende sett i hjerneskader, læringsproblemer, manglende evne til å tenke og alvorlig ADHD. Hvis denne bølgen undertrykkes, fører det til en manglende evne til å forynge kroppen og revitalisere hjernen, og dårlig søvn. Tilstrekkelig produksjon av delta-bølger hjelper oss til å føle oss foryngede og fremmer immunforsvaret, naturlig helbredelse og gjenopprettende / dyp søvn 

Hvorfor meditere? 

Det faktisk skjer endringer i hjernen under meditasjon nettopp ved å roe ned og endre frekvensen på hjernebølgene.

Se på det som å trene styrke; når du trener for eksempel benmuskulaturen bruker du bena, men musklene i bena blir også sterkere jo mer du trener – også må du opprettholde det med å trene jevnlig. Med forskjellige typer meditasjonsteknikker kan du trene hjernen på forskjellige måter ved å roe ned og sette deg i forskjellige tilstander (bevisst endre frekvensen på hjernebølgene). Bølgene endres både under meditasjon, men også varig ved regelmessig trening, akkurat som med muskler.

For eksempel kommer de elektriske impulsene fra de to hjernehalvdelene mer i synk under en meditasjonsteknikk som heter Trancendental Meditasjon (fokus på å gjenta et ord/mantra). Med andre ord; hjernen samarbeider med seg selv, noe som gir både kortsiktige og langsiktige fordeler.

Du kan også se en video her om et forskningsprosjekt som viste stor sammenheng mellom gammabølger («flow» og superfokus) og meditasjon hos munker.

Fordeler ved meditasjon

Det finnes over 3000 studier knyttet til fordeler ved meditasjon, og Giovanni Dienstmann som driver www.liveanddare.com har samlet 76 potensielle fordeler som støttes av forskning. Noen av studiene viser at 20 minutter meditasjon pr dag i noen uker kan være nok til å starte å få utbytte av noe av fordelene:

Psykiske fordeler

  • Reduserer depresjon

  • Regulerer følelser og angst

  • Reduserer symptomer på ADHD

  • Reduserer PTSD

  • Reduserer avhengighet

  • Bedre evnen til å skape gammabølger

  • Bedrer humøret

  • Reduserer sjansen for overspising

  • Øker følelsen av empati

  • Reduserer følelsen av ensomhet

  • Bedrer søvn

Prestasjon

  • Forbedrer evnen til å fokusere, også med forstyrrelser, og evnen til å jobbe under stress

  • Forbedrer beslutningsevne

  • Forbedrer prosessering av informasjon

  • Bedrer emosjonell forståelse

  • Øker smerteterskelen

  • Meditasjon kan fungere bedre på smerte enn morfin

  • Forbedrer evnen til å lære

  • Forbedrer hukommelsen

  • Øker kreativiteten

Fysiske fordeler

  • Reduserer sannsynligheten for hjerteinfarkt og slag

  • Redusere blodtrykket

  • Forbedrer immunforsvaret

  • Reduserer inflammasjon

  • Reduserer sannsynligheten for Alzheimers

  • Bidrar til å håndtere psoriasis

Om du søker litt rundt kan finne utrolig mye informasjon om meditasjon og fordeler ved dette i forskjellige sammenhenger. Håper noe av dette var nyttig og kanskje inspirerer til å prøve eller fortsette!