Budjangasana / Kobra

Updated: Aug 10, 2021

Gjør deg klar for hverdagen med yoga. Dagens samfunn er veldig foroverlent - hele livstilen er foroverlent. Vi flytter oss fra sittested til sittested gjennom hele dagen, med mindre du er så heldig å ha en aktiv jobb. Vi bruker store deler av tiden sittende, oftest foroverlent over et bord/skrivebord foran en pc. Dette skaper svært dårlig holdning og fremoverlente skuldre - som forplanter seg langs hele ryggraden. Her introduserer vi Bhujangasana / Kobra : en tilsynelatende enkel asana/yogastilling - men likevel så kraftfull. Kobra er en av mange bakoverbøyningene i yoga. Hovedfokus er å mykne opp nedre del av ryggrad, gjøre den smidig og samtidig sterk.

Noen fordeler med kobra pose: Kobra retter opp ryggraden og forbedrer dårlig holdning Kobra fjerner spenninger og «tretthet» i ryggen. Kobra retter opp kyfose(lutrygg/hekserygg) Kobra åpner brystet og forbedrer pusten Kobra masserer organene i magen Kobra forbedrer forstoppelse Kobra letter menstruasjonsplager Kobra hjelper damer med hormonsvigninger Kobra styrker armer, skuldre og håndledd Kobra forbedrer konsentrasjon

Kobra eller "bakoverhund" er en del av vinyasa som gjerne gjøres i forbindelse med Solhilsen i en yogaserie. Er du usikker på hvordan du skal gjøre asanaen så finner du en fin video om det her.

Vi håper vi ser deg på matta i høst 🙏

13 views0 comments

Recent Posts

See All