Kan yoga hjelpe mot stress, depresjon og angst?

Vi lever så raskt i dag.

Mange inntrykk, digitalt og analogt, i et forrykende tempo (som også stadig øker...). Hva gjør det med oss? Hva gjør det med deg?

Klarer du å slappe av? Klarer du å hente deg inn igjen? Her er tre gode råd - og en nyttig lenke til forskningen.


Ut i naturen

Kom deg ut i skog, fjell, park og mark. Med naturen omkring deg, frisk luft og alt det levende "faller ting litt på plass igjen". Det gjør noe med oss.

Klarer du å få litt frisk luft og å bevege deg litt i terreng hver dag? Et avbrekk - en pause og en tilknytning, samt bevegelse og mosjon? Du trenger ikke å gå langt eller lenge hver gang. Kanskje rekker du ikke 30 minutter eller 10.000 steg, men en god pause - det kan du kanskje fint klare?



Maten

"Vi er hva vi tenker, spiser og gjør", så hva spiser du? Er det sunn og næringsrik mat hovedsakelig laget fra bunnen av? Og hvordan spiser du? Er du tilstede, nyter du maten og hvordan den er kommet til din tallerken? Eller sitter du foran en skjerm og "kobler hodet av"? Kjenner du hva næringen gjør i kroppen og hvordan du kan ta til deg mat?


I en travel hverdag er det ikke så lett å lage all mat selv, fra skrætsj og å bruke mye tid. Men det kan være enkle retter, med få ingredienser, og kanskje det er rom for en og annen Toro-hjelper av og til?



Yoga

Yoga på sitt beste kan gi deg en ro i sinn og skape en tilstedeværelse her og nå. Og det er så mye mer enn bare stillinger. Yoga, slik Patanjali definerer det, er pust, stillinger, holdninger, meditasjon mm. Det forskes mye på hva yoga er og hva yoga kan gjøre. I denne forskningsartikkelen kan du lese mer om effekten yoga har på stress, depresjon og angst, som gjerne knyttes til den livsstilen vi lever i dag i vesten - med høyt tempo, valg og påvirkninger.


Alt godt og ta vare på deg selv!

Namaste



2 views0 comments

Recent Posts

See All